Top 5 Virtual Reality Trends

Het jaar 2016 stond in het teken van virtual reality. De afgelopen jaren is VR langzaam opgekomen, maar was in eerste instantie alleen beschikbaar voor ontwikkelaars. In 2015 was virtual reality de meest voorspelde trend en inderdaad, in 2016 heeft VR de massa bereikt. De populariteit voor VR is ook duidelijk terug te zien in het zoekgedrag op Google. De onderstaande grafiek geeft de interesse in de afgelopen vijf jaar weer voor het zoekwoord “virtual reality” (wereldwijd), het jaar 2016 is hier gehighlight. Het is dus duidelijk dat VR trending is, maar wat zijn de top 5 virtual reality trends?

Virtual Reality Trendlijn

 

5. Online Shopping

Binnen de retail wordt emotie steeds belangrijk. Naast producten willen verkopers ook een beleving en sfeer rondom de producten creëren. Dit is online een stuk lastiger om te doen dan in echte winkels.

Een mogelijk om dit online wel te kunnen is virtual reality. VR kan de catalogus en winkelruimtes tot leven brengen. Dit zal het veel makkelijker maken om online aankopen geeft de consument meer vertrouwen, omdat zij voor hun gevoel het product echt gezien hebben.

 

4. eSports

Toch zal er op het gebied van games nog meer verandering plaats vinden. Games die gebruikt worden binnen eSports zijn nu voornamelijk 3D en spelen zich af op een beeldscherm. Met de opkomst van virtual reality zal dat gaan veranderen. Dit jaar is al het eerste VR eSports toernooi gehouden door Virtuix Omni. Chris Shelton, manager marketing en sales bij Virtuix, gelooft dat het toevoegen van een fysieke dimensie aan eSports een nieuwe richting kan geven aan gaming.

VR eSports

© Virtuix Omni

Daarnaast zal ook het kijken naar eSports veranderen. Het grootste streaming platform voor games, Twitch, is 2D. Virtual reality kan van het kijken naar eSports een levensechte ervaring maken. Silver.tv, opgericht in 2015, denkt hier ook zo over en is gestart met het maken van technieken om 2D eSports om te zetten naar virtual reality beelden. Deze zijn vervolgens te bekijken met VR brillen en op mobiele apparaten. Daarnaast heeft ook YouTube al aangekondigd dat het 360-graden live streams zal gaan ondersteunen.

 

3. Groei in VR toepassingen

De huidige virtual reality content is vooral gemaakt voor gaming, maar VR kan in nog veel meer gebieden worden toegepast. Zojuist werd bijvoorbeeld al onderwijs en training genoemd, maar denk ook aan architectuur, therapie, marketing, entertainment, film en concerten. De verwachting is dan ook dat het aantal VR toepassingen alleen nog maar zal groeien en dat gaming niet langer het belangrijkste zal zijn binnen VR.

 

2. Onderwijs en training

De levensechte ervaring die virtual reality geeft, kan grote kansen bieden voor het onderwijs en trainingen. Al in 1982 werd hier een start mee gemaakt. Thomas A. Furness IIIontwikkelde het gebruik van VR voor militaire trainingen; het eerste werkende model van een virtual flight simulator. Deze manier van trainen werkte een stuk beter dan eerdere oplossingen.

Als we iets zien en doen kan dit veel beter worden onthouden dan wanneer we alleen iets lezen. Dit is iets wat vaak mist in het huidige onderwijs, de meeste studenten leren vanuit hun boeken in plaats van het te zien en te doen. Hier ligt om die reden een grote kans voor virtual reality. Steeds meer organisaties werken dan ook aan innovaties op het dit gebied en dit zal alleen maar meer worden. Enkele voorbeelden van organisaties zijn: Thinglink, Schell Games, Immersive VR Education and EON Reality.

 

1. Kleinere VR brillen

De VR brillen van dit moment zijn vaak vrij groot en zitten zwaar op het hoofd. Denk aan de Oculus Rift en de HTC Vive. Dit is logisch, omdat we te maken hebben met de eerste generatie VR brillen voor de consument. Het nadeel van deze eerste generatie is dat zo’n grote, zware VR bril de bewegingsvrijheid flink kan beperken en ook voor mensen met een bril kan het erg onhandig zijn.

Gelukkig zullen de volgende generaties VR brillen steeds kleiner en lichter worden. Volgens Kevin Porras, Co-founder van DreamSail Games, zal een VR bril in 2018 de meeste computer kracht verplaatsen naar de nek en de schouders, zodat de bril zelf zeer licht wordt. DJ Roller, Co-founder van NextVR denkt dat de VR bril onderdeel wordt van je dagelijkse leven en daardoor wel kleiner en lichter moet worden. Hij denkt zelfs dat de VR bril uiteindelijk een fashion item wordt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *