Wat is Virtual Reality nou eigenlijk precies?

Sinds 2015 zijn we met zijn allen steeds meer gaan praten over Virtual Reality, maar wat is Virtual Reality nou eigenlijk precies?

Decennia geleden hielden mensen zich al bezig met het voor de gek houden van onze hersenen door middel van visualisaties.
Vanuit de uitvinding om met film verhalen te vertellen is dit medium door steeds meer innovatie uitgebloeid tot een waar middelpunt van onze huidige samenleving.

Een veel gebruikte variant hiervan maken wij daarnaast ook dagdagelijks mee, namelijk het scherm waar je nu naar kijkt.

De aanloop naar virtual reality duurde niet lang nadat de filmtechniek was uitgevonden. In 1890 werd de eerste stereoscopie toepast voor het grote publiek. Het ging hier om het Kaiser-panorama, ontwikkeld door August Fuhrmann om twee afzonderlijke beelden te tonen per oog. Dit werd vervolgens een publiekstrekker waar 25 man gezellig om het apparaat heen konden kijken naar een “3D” film.

Kaiser panorama

 

In de jaren die volgde werd dit steeds verder doorontwikkeld tot een medium dat mobieler in gebruik was.

Uiteindelijk eind 2012 was er een schrijver/hobbyist die met de techniek van toen grote mogelijkheden zag om VR (Virtual Reality) nieuw leven in te blazen.

Vanwege het grote succes van zijn kickstarter campagne, werd het voor bedrijven al heel snel duidelijk dat VR momentum begon te krijgen. Wil je als bedrijf op tijd mee kunnen doen met de race zul je direct moeten anticiperen. Door de toenemende belangstelling is dit uiteindelijk ook gebeurt en doet hedendaags bijna elk technologisch bedrijf iets met Virtual Reality.

 

Segmenten VR brillen

Inmiddels bestaan er vandaag te dag vele verschillende mogelijkheden om zelf een Virtual Reality ervaring op te doen met behulp van een VR bril. Deze brillen vallen het beste te onderscheiden in de volgende segmenten:

  • Do-it-yourself
  • Comfort & Budget
  • Full experience

 

Do-it-yourself

Onder deze categorie vallen de zogenoemde “card boxen”. Dit zijn papieren/kartonnen in elkaar gevouwen prototypes die zorgen dat je voor beide ogen een afzonderlijk beeld kunt tonen.

Google Cardboard met smartphone

Die beelden komen niet zo maar uit het karton natuurlijk! En daar zag Google nu net de kans om VR aan een groter publiek te krijgen. Bijna iedereen bezit een smartphone tegenwoordig, dus laten we die gebruiken als aansturing van het beeldmateriaal.

Hierbij is het belangrijk om te weten dat jouw smartphone de bepalende factor is van de ervaring die je krijgt!

Hoewel er op het moment van schrijven geen enkele smartphone krachtig genoeg is om in hoge kwaliteit een virtuele beleving te bieden, kan hiermee wel het VR concept waar we hedendaags over praten zeer goedkoop aangeboden worden.

 

Beoordeling

  • Kosten: € 2,50 tot € 10,-(excl. smartphone)
  • Misselijkheid: 8 (schaal 1 (weinig) – 10 (veel))
  • Content: Streetview, Foto’s, Youtube, etc
  • Voordelen
    • Lage prijs daardoor direct toegankelijk
    • Makkelijk en snel in gebruik
  • Nadelen
    • Op een positie vast staan
    • Lage kwaliteit entertainment
    • Zelf vasthouden (niet vast aan je hoofd)

 

Wil je een cardboard zelf proberen?
Koop er dan een via VR Store of print hem zelf uit!

 

cardboard-iconHeb je al een cardboard in bezit? Houdt dan dit icoontje in de gaten. Elk beeldmateriaal (of het nu in Twitter, Youtube of een website is) dat dit icoontje weergeeft kan het in VR weergeven.

 

 

 

Comfort & Budget

Naast de do-it-yourself zijn er ook nog tussen oplossingen die net wat meer gemak bieden. Hierin valt bijvoorbeeld de Samsung Gear VR.
Dit is eigenlijk een direct antwoord geweest op Google’s cardboard waarbij wat slimme marketing is gebruikt.

Samsung Gear VR

Over marketing gesproken, Samsung is samen gaan werken met Oculus waardoor veel content van de Oculus Rift ook aangeboden wordt op smartphones in de Samsung Gear VR. Hierdoor biedt het toestel niet alleen fysieke verbeteringen ten opzichte van een cardboard, maar ook zul je meer entertainment vinden.

Wat betreft de fysieke verbeteringen, de Gear VR helpt je smartphone bij het bepalen van je positie. Hierdoor zul je je net wat minder snel gedesoriënteerd voelen. Ook is het mogelijk om de lenzen lichtelijk te verschuiven, zodat dubbelzien voorkomen kan worden.

 

Beoordeling

  • Kosten: € 79,95 en € 99,- (excl. smartphone)
  • Misselijkheid: 5 (schaal 1 (weinig) – 10 (veel))
  • Content: Netflix, Minecraft, etc
  • Voordelen
    • Makkelijk en snel in gebruik
    • “Gratis” toegang tot extra content
    • Betere positiebepaling
  • Nadelen
    • Op een positie vast staan
    • Relatief lage kwaliteit entertainment

 

Full Experience

Als derde segment hebben we de headsets waar je op dit moment het maximale aan ervaring uit kan halen.
Het gaat hier om actieve computer-aangestuurde vr-headsets.

Om dit mogelijk te maken wordt er gebruik gemaakt van een losse PC (of spelcomputer) waar aan de headset via een kabel (vaak HDMI en USB) is verbonden.

Omdat het hier gaat om een compleet high-end systeem is er dus ook meer rekenkracht beschikbaar om content mee te tonen.
Omdat deze apparaten zich als eerste op de game industrie hebben gericht, is het dus vanzelfsprekend dat huidige games direct in de headset speelbaar zijn.
De games van nu zijn namelijk allemaal al 3D waar we nu met muis en toetsenbord (of controller) om ons heen kunnen kijken. Door hier de headset aan toe te voegen zou deze bediening dus overbodig maken. Dit was dan ook het oorspronkelijke idee van Palmer Luckey.

Oculus View

Wil je zelf eens zo’n high-quality VR bril uitproberen, maar houden de kosten je nog tegen? Huur er dan een.

 

ore-bannering-vrg-970x250

 

Beoordeling

  • Kosten: € 699 (excl. high-end PC)
  • Misselijkheid: 1 (schaal 1 (weinig) – 10 (veel))
  • Content: VR games
  • Voordelen
    • Volledige virtual reality ervaring
    • Je kunt rondlopen en bent interactief met de content
    • Hoge kwaliteit
  • Nadelen
    • Hoge kosten, zeker inclusief high-end PC
    • Langere opstarttijd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *